プログラム

詳細が決まり次第、随時公開となります。

プログラム

大会長講演 Presidential Lecture
(動画配信/会員専用ページ)
地域が育てる医療人 −鹿児島における医学教育と医療−
Health Care Professionals Educated by Regional Communities
− Medical Education and Care in Kagoshima −
河野 嘉文(鹿児島大学)
Yoshifumi Kawano(Kagoshima University)
基調講演 Keynote Lecture
(誌上発表)
地域医療教育とICT を活用した医療教育コンテンツの開発
Community medical education and development of medical education contents utilizing ICT
岡崎 仁昭(自治医科大学)
Hitoaki Okazaki(Medical Education Center, Jichi Medical University)
招聘講演1 Invited Lecture 1
(動画配信/会員専用ページ)
Rural Community Engaged Medical Education with social distancing How symbiotic relationships enable program continuity despite distance
Lucie Walters(Director, Adelaide Rural Clinical School University of Adelaide)
招聘講演2 Invited Lecture 2
(動画配信/会員専用ページ)
The Social Accountability of Medical Schools: A possibility or just a dream?
Trevor Gibbs(Association for Medical Education in Europe (AMEE))
特別講演1 Special Lecture 1
(動画配信/一般公開)
パンデミックを乗り越え、新たな医療人育成へ
Overcoming the pandemic and fostering new health professions
鈴木 康之(日本医学教育学会理事長,岐阜大学)
Yasuyuki Suzuki(Gifu University)
特別講演2 Special Lecture 2
(動画配信/一般公開)
日本医学教育学会が目指すもの
JSME, our mission and visions.
小西 靖彦(日本医学教育学会21期理事長,京都大学)
Yasuhiko Konishi(Center for Medical Education, Kyoto University)
シンポジウム1 Symposium 1
(PDF発表/会員専用ページ)
医学部入学者に求められるコンピテンシー
Desired Competencies of Candidates Sought for By Medical Schools
座長:平形 道人(慶應義塾大学) Michito Hirakata(Keio University)
   井上 浩義(慶應義塾大学) Hiroyoshi Inoue(Keio University)
S-01-1 医学部入学者選抜と求められるコンピテンシー
Student Selection and Competencies desired for Medical Schools in Japan

平形 道人(慶應義塾大学)
Michito Hirakata(Keio University)

S-01-2 GSC プログラムと高大接続
GSC programs reform Admission Policsies

日紫喜 豊(国立研究開発法人科学技術振興機構)
Yutaka Hishiki(Japan Science and Technology Agency)

S-01-3 医学部受験と入学者選抜の間 ―生涯教育学から見たコンピテンシーの課題
Medical Student Selection and First-year Medical Education; from the perspective of lifelong education studies

渡邊 洋子(新潟大学)
Yoko Watanabe(Niigata University)

S-01-4 求む!医学部入学者
Medical students we want.

瀬尾 宏美(高知大学)
Hiromi Seo(Kochi University)

シンポジウム2 Symposium 2
(PDF発表/会員専用ページ)
教育資源としての地域医療の可能性
Possibilities of community medicine as educational resources
座長:嶽﨑 俊郎(鹿児島大学) Toshiro Takezaki(Kagoshima University)
   前田 隆浩(長崎大学) Takahiro Maeda(Nagasaki University)
S-02-1 地域医療を担う医療者の地域社会を作り上げる役割
What can we make in communities?

高村 昭輝(金沢医科大学)
Akiteru Takamura(Kanazawa Medical University)

S-02-2 地域医療における研究資源-Practice based research-
Research resources in community medicine: Practice based research

井上 和男(帝京大学ちば総合医療センター 地域医療学)
Akiteru Kazuo Inoue(Teikyo University, Chiba Medical Center)

S-02-3 地域医療実習現場から見たやりがいと期待
Worth doing and the expectation seen from the community medicine training spot

大脇 哲洋(鹿児島大学)
Tetsuhiro Owaki(Kagoshima University)

S-02-4 九州地域医療教育研究会の取り組み
Activity of Kyushu Community Medicine Education Society

嶽㟢 俊郎(鹿児島大学)
Toshiro Takezaki(Kagoshima University)

シンポジウム3 Symposium 3
(誌上発表)
プロフェッショナリズムと医師の健康~医師の働き方改革が進む中でプロフェッショナリズムを考える~
Professionalism and physician health ~ thinking about professionalism as the work style reform of physician s progress ~
座長:宮田 靖志(愛知医科大学) Toshiro Takezaki(Kagoshima University)
   前田 隆浩(長崎大学) Shunichiro Izumi(Tokai University)
S-03-1 プロフェッショナリズムへの挑戦とプロエッショナリズムからの逸脱
Professionalism challenges and Professionalism lapse

宮田 靖志(愛知医科大学)
Yasushi Miyata(Aichi Medical University)

S-03-2 医師の働き方改革における自己保健義務
Duty of Self Care on Work Style Reform for Physicians

中嶋 義文(三井記念病院)
Yoshifumi Nakashima(Mitsui Memorial Hospital)

S-03-3 レジリエンスのある臨床医(Resilient physician)はどう育てられ得るか?
How can we design a curriculum for a resilient physician?

土屋 静馬(昭和大学)
Shizuma Tsuchiya(Showa University)

S-03-4 新自由主義時代の医師の労働倫理
Physician’s Work Ethic under neoliberalism

錦織 宏(名古屋大学)
Hiroshi Nishigori(Nagoya University)

シンポジウム4 Symposium 4
(PDF発表/会員専用ページ)
地域医療教育における文化人類学の可能性
Possibility of Cultural Anthopology in Community Based Medicine
座長:藤本 眞一(奈良県立医科大学) Shinichi Fujimoto(Nara Medical University)
   岡崎 仁昭(自治医科大学) Hitoaki Okazaki(Medical Education Center, Jichi Medical University)
S-04-1 文化人類学が拓く地域医療教育の可能性 – 臨床・教育・研究を結ぶ
Education‘ at the margin’-Cultural anthropology as a bridge among clinical practice, medical education, and research in community settings-

宮地 純一郎(浅井東診療所/ 北海道家庭医療学センター/ 名古屋大学)
Junichiro Miyachi(Azaihigashi Clinic/Hokkaido Centre for Family Medicine/Nagoya University)

S-04-2 エスノグラフィーを通じた地域医療と人類学の対話の可能性
Collaborative ethnography through dialogue between community-based medicine and anthropology

島薗 洋介(大阪大学)
Yosuke Shimazono(Osaka University)

S-04-3 臨床実習の経験をフィールドノートに書くということ
Writing field notes on my clinical clerkship experiences

外山 尚吾(京都大学)
Shogo Toyama(Kyoto university)

S-04-4 文化人類学を地域医療教育に導入し始めた医学部 
―ある地域医療学講座の場合―
We Start to apply Cultural anthropology at Community-based Family Medicine

井上 和興(鳥取大学)
Kazuoki Inoue(Tottori University)

シンポジウム5 Symposium 5
(PDF発表/会員専用ページ)
医療専門職養成の質保証
Quality assurance in education of health-care professions
座長:福島 統(東京慈恵会医科大学) Osamu Fukushima(Jikei University School of Medicine)
   田口 則宏(鹿児島大学) Norihiro Taguti(Kagoshima University)
S-05-1 医学教育での分野別質保証
Quality assurance in basic medical education in Japan

福島 統(東京慈恵会医科大学)
Osamu Fukushima(Jikei University School of Medicine)

S-05-2 歯学教育における質保証
Quality assurances in dental education in Japan

河野 文昭(徳島大学)
Fumiaki Kawano(Tokushima University)

S-05-3 看護学教育での分野別質保証
Quality assurance in basic nursing education in Japan

佐藤 紀子(東京慈恵会医科大学)
Noriko Sato(Jikei University School of Medicine)

S-05-4 薬剤師養成(薬学)教育の質保証
Quality Assurance in Pharmacy Education

中村 明弘(日本薬学教育学会,昭和大学)
Akihiro Nakamura(Japan Society for Pharmaceutical Education / Showa University)

S-05-5 獣医学教育の国際認証について
International Accreditation for Veterinary Education

有村 卓朗(鹿児島大学)
Takuro Arimura(Kagoshima University)

シンポジウム6 Symposium 6
(PDF発表/会員専用ページ)
卒前・卒後のシームレスな医師養成
Future prospects of seamless medical education before and after graduation from medical school in Japan
座長:辻 美隆(埼玉医科大学) Yoshitaka Tsuji(Saitama Medical University)
   伊藤 俊之(滋賀医科大学) Toshiyuki Itoh(Shiga University School of Medical Science)
S-06-1 卒前・卒後のシームレスな医師養成
Seamless link between undergraduate medical education and postgraduate training

佐野 隆一郎(厚生労働省)
Ryuichiro Sano(Ministry of Health, Labor and Welfare)

S-06-2 診療参加型臨床実習の充実に必要なこと
What is needed to undergo satisfying clinical clerkships

高橋 誠(北海道大学)
Makoto Takahashi(Hokkaido University)

S-06-3 卒前から卒後のシームレスな医学教育-大学の場合
-Seamless medical education from undergraduate to postgraduate -In the case of university-

廣井 直樹(東邦大学)
Naoki Hiroi(Toho University)

S-06-4 シームレスな医師養成への期待
We all have been expecting for seamless medical education before and after graduation.

高橋 弘明(岩手県立中央病院)
Hiroaki Takahashi(Iwate Prefectural Central Hospital)

シンポジウム7 Symposium 7
(PDF発表/会員専用ページ)
社会に求められる医療者になるために、学生が受けたい医学教育とは
In order to be medical professionals needed by society, what do students require in medical education?
座長:西田 一晃(近畿大学) Kazuaki Nishida(Kinki University)
   堀部 碧(鹿児島大学) Midori Horibe(Kagoshima University)
S-07-1 学生と教員の対話が医学教育にもたらす効果
The effect of dialogue between students and teachers on medical education

髙橋 亜実(全日本医学生自治会連合)
Ami Takahashi(Igakuren,Japan Association for Medical Students Societies)

S-07-2 卒前教育から卒後教育へ: 現場で生かされる学生の学びとは
From pre-graduate to post-graduate education

稲葉 哲士(飯塚病院)
Satoshi Inaba(ASO IIZUKA HOSPITAL)

S-07-3 『診療参加型実習』が真に「参加型」になるまでの道のり
The way to make clinical clerkship participatory in the true meaning

堀部 碧(鹿児島大学)
Midori Horibe(Kagoshima University)

S-07-4 カリキュラム検討に学生が参画するためには何が必要か
What is required for participation of students in curriculum making?

久保 卓也(岡山大学)
Takuya Kubo(Okayama University)

シンポジウム8 Symposium 8
(PDF発表/会員専用ページ)
教育の一貫性:4年間の振り返りと今後の展望
Seamless medical education:a review of the past four years and future prospects
座長:田中 雄二郎(東京医科歯科大学) Yujiro Tanaka (Tokyo Medical and Dental University)
   野村 英樹(金沢大学附属病院) Hideki Nomura(Kanazawa University Hospital)
S-08-1 学修・研修目標の一貫性とその課題
Consistency in Learning Goals; Current Achievements and Future Challenges

野村 英樹(金沢大学附属病院)
Hideki Nomura(Kanazawa University Hospital)

S-08-2 卒前臨床実習・卒後臨床研修の方略と評価の工夫
Learning strategy and evaluation of under and postgraduate clinical training

高橋 誠(北海道大学)
Makoto Takahashi(Hokkaido University)

S-08-3 卒前教育改革と一貫した生涯教育制度の次世代に向けた環境整備と方向性
Ideal environmental maintenance and direction for continuing medical education linked with undergraduate medical education reform

長谷川 仁志(秋田大学)
Hitoshi Hasegawa(Akita University)

S-08-4 臨床教育の地域展開
Regional development of clinical medicine education

谷崎 隆太郎(市立伊勢総合病院)
Ryutaro Tanizaki(Ise Municipal General Hospital)

シンポジウム9 Symposium 9
(PDF発表/会員専用ページ)
卒前での行動科学/ 社会科学教育の取組みの実際~現状と展望~
Medical education on the behavioral and social sciences : perspective discussions
座長:錦織 宏(名古屋大学,京都大学) Hiroshi Nishigori(Nagoya University / Kyoto University)
   網谷 真理恵(鹿児島大学) Marie Amitani(Kagoshima University)
S-09-1 行動科学/ 社会科学教育の問題点~国際認証とコアカリの狭間で~
Behavioral and social sciences in undergraduate medical education; problems between JACME standard and MCC

和泉 俊一郎(東海大学)
Shunichiro Izumi(Tokai University)

S-09-2 社会科学教育の実例提示モデル コアカリキュラムのB-4に対応させて在宅での患者家族の工夫とがん末期の物語を紹介する
Present examples of social science education: Correspond to B-4 of the Model Core Curriculum of Medical Education

樫田 美雄(神戸市看護大学)
Yoshio Kashida(Kobe City College of Nursing)

S-09-3 各大学における行動科学・行動医学・社会科学教育の現状について
The current state of behavioral science, behavioral medicine, and social science education in each university

網谷 真理恵(鹿児島大学)
Marie Amitani(Kagoshima University)

S-09-4 医療(学)の不確実性を伝える―薬害エイズを事例にして―
A Method of Educating Medical Students about Uncertainties of Medicine: Lessons Learned from the HIV Contaminated Blood Incident in Japan

種田 博之(産業医科大学)
Hiroyuki Taneda(University of Occupational and Environmental Health)

シンポジウム10 Symposium 10
(PDF発表/会員専用ページ)
目標・方略・評価を基盤とした卒後・専門教育のあり方 ~現状とあるべき姿~
Postgraduate Specialty training and education on the basis of the Objectives, learning strategy and evaluation. – an ideal and a reality
座長:小西 靖彦(京都大学) Yasuhiko Konishi(Kyoto University
   加治 建(鹿児島大学病院) Tatsuru Kaji(Kagoshima University)
S-10-1 日本の小児科における専門医研修ストラテジー
Strategies for Specialty Training in Pediatrics in Japan

西屋 克己(関西医科大学)
Katsumi Nishiya(Kansai Medical University)

S-10-2 我が国における外科修練の現状と展望
Current status and future direction of surgical training in Japan

倉島 庸(北海道大学)
Yo Kurashima(Hokkaido University)

S-10-3 産婦人科領域における臨床研修医教育、専攻医教育、サブスペシャリティ教育における現状と問題点
Current status and problems of resident, specialist, and subspecialty education in obstetrics and gynecology

磯部 真倫(新潟大学,名古屋大学)
Masanori Isobe(Niigata University / Nagoya University)

S-10-4 我々は何処に居て、何処へ行こうとしているのか?
Where are we, and where to go?

小出 優史(長崎大学病院)
Yuji Koide(Nagasaki University Hospital)

シンポジウム11 Symposium 11
(誌上発表)
「医療専門職教育における利益相反についての考え方」を医学教育現場で生かすには
Application of “proposed management of conflict of interest” in health professionals education
座長:宮田 靖志(愛知医科大学) Yasushi Miyata(Aichi Medical University School of Medicine)
   大滝 純司(東京医科大学) Junji Otaki(Tokyo Medical University)
S-11-1 「医療専門職教育における利益相反の考え方」と「点検・評価表」について
“Proposed management of conflict of interest in health professionals education” and“ Self-check evaluation form”

宮田 靖志(愛知医科大学)
Yasushi Miyata(Aichi Medical University)

S-11-2 医学教育における利益相反に関する自己点検・評価表の活用の仕方
How to use self-check evaluation form for conflicts of interest in medical education.

伊藤 俊之(滋賀医科大学)
Toshiyuki Itoh(Shiga University)

S-11-3 医師・製薬企業関係に焦点を当てた利益相反に関する卒前教育カリキュラムの一例
An example of undergraduate curriculum on COI focusing on physicians’ relationships with pharmaceutical industry

向原 圭(久留米大学医療センター)
Kei Mukohara(Kurume University Medical Center)

S-11-4 医療現場における利益相反管理の卒後教育
Postgraduate education of COI management in the clinical settings.

森本 剛(兵庫医科大学)
Takeshi Morimoto(Hyogo College of Medicine)

シンポジウム12 Symposium 12
(PDF発表/会員専用ページ)
医学教育における多様性推進ことはじめ
Paving the Way for Diversity & Inclusion in Medical Education
座長:泉 美貴(昭和大学) Miki Izumi(Showa University)
   清水 貴子(聖隷福祉事業団) Takako Shimizu(Seirei Social Welfare Community)
S-12-1 医学教育における多様性推進ことはじめ
Paving the Way for Diversity & Inclusion in Medical Education

片岡 仁美(岡山大学病院)
Hitomi Kataoka(Okayama University Hospital)

S-12-2 医療における男⼥共同参画推進に関する⽇本の問題について

山口 一男(シカゴ大学)

シンポジウム13 Symposium 13
(PDF発表/会員専用ページ)
OSCE(客観的臨床能力試験)時代のSP(模擬患者)参加型医学教育の問題点とその対策
Controversies of integrating simulated patients in medical education in the OSCE era
座長:首藤 太一(大阪市立大学) Taichi Shuto(Osaka City University)
   清藤崎 和彦(岐阜大学) Kazuhiko Fujisaki(Gifu University)
S-13-1 Post-CC OSCE(臨床実習後客観的臨床能力試験)に向けたSP(模擬患者)活用の問題と提言
Challenges and Suggestions in SP Activities for Post-CC OSCE

阿部 恵子(愛知医科大学)
Keiko Abe(Aichi Medical University)

S-13-2 臨床実習中に実施する模擬患者参加型トレーニングの意義
The impact of simulated patients encounters during clinical training.

前野 貴美(筑波大学)
Takami Maeno(University of Tsukuba)

S-13-3 地方大学におけるSP 養成の問題と対策
Problems and actions for the training of standardized patients in regional university

小松 弘幸(宮崎大学)
Hiroyuki Komatsu(Miyazaki University)

S-13-4 関西エリアでの取り組みについて
Corporation of simulated patients for Post-CC OSCE in the Kansai area

栩野 吉弘(大阪市立大学)
Yoshihiro Tochino(Osaka City University)

S-13-5 全国調査2012、2016、2020 からみた臨床シミュレーション教育の課題
Agendas in simulation-based clinical education based on national survey in 2012, 2016 and 2020

石川 和信(国際医療福祉大学)
Kazunobu Ishikawa(International University of Health and Welfare)

ワークショップ
(誌上発表)
International Session
(誌上発表)
一般口演
(誌上発表)