詳細が決まり次第、随時公開となります。
プログラム
大会長講演 Presidential Lecture
Health Care Professionals Educated by Regional Communities
− Medical Education and Care in Kagoshima −
Yoshifumi Kawano(Kagoshima University)
基調講演 Keynote Lecture
Community medical education and development of medical education contents utilizing ICT
Hitoaki Okazaki(Medical Education Center, Jichi Medical University)
招聘講演1 Invited Lecture 1
招聘講演2 Invited Lecture 2
特別講演1 Special Lecture 1
Overcoming the pandemic and fostering new health professions
Yasuyuki Suzuki(Gifu University)
特別講演2 Special Lecture 2
JSME, our mission and visions.
Yasuhiko Konishi(Center for Medical Education, Kyoto University)
シンポジウム1 Symposium 1
Desired Competencies of Candidates Sought for By Medical Schools
井上 浩義(慶應義塾大学) Hiroyoshi Inoue(Keio University)
S-01-1 | 医学部入学者選抜と求められるコンピテンシー Student Selection and Competencies desired for Medical Schools in Japan 平形 道人(慶應義塾大学) |
---|
S-01-2 | GSC プログラムと高大接続 GSC programs reform Admission Policsies 日紫喜 豊(国立研究開発法人科学技術振興機構) |
---|
S-01-3 | 医学部受験と入学者選抜の間 ―生涯教育学から見たコンピテンシーの課題 Medical Student Selection and First-year Medical Education; from the perspective of lifelong education studies 渡邊 洋子(新潟大学) |
---|
S-01-4 | 求む!医学部入学者 Medical students we want. 瀬尾 宏美(高知大学) |
---|
シンポジウム2 Symposium 2
Possibilities of community medicine as educational resources
前田 隆浩(長崎大学) Takahiro Maeda(Nagasaki University)
S-02-1 | 地域医療を担う医療者の地域社会を作り上げる役割 What can we make in communities? 高村 昭輝(金沢医科大学) |
---|
S-02-2 | 地域医療における研究資源-Practice based research- Research resources in community medicine: Practice based research 井上 和男(帝京大学ちば総合医療センター 地域医療学) |
---|
S-02-3 | 地域医療実習現場から見たやりがいと期待 Worth doing and the expectation seen from the community medicine training spot 大脇 哲洋(鹿児島大学) |
---|
S-02-4 | 九州地域医療教育研究会の取り組み Activity of Kyushu Community Medicine Education Society 嶽㟢 俊郎(鹿児島大学) |
---|
シンポジウム3 Symposium 3
Professionalism and physician health ~ thinking about professionalism as the work style reform of physician s progress ~
前田 隆浩(長崎大学) Shunichiro Izumi(Tokai University)
S-03-1 | プロフェッショナリズムへの挑戦とプロエッショナリズムからの逸脱 Professionalism challenges and Professionalism lapse 宮田 靖志(愛知医科大学) |
---|
S-03-2 | 医師の働き方改革における自己保健義務 Duty of Self Care on Work Style Reform for Physicians 中嶋 義文(三井記念病院) |
---|
S-03-3 | レジリエンスのある臨床医(Resilient physician)はどう育てられ得るか? How can we design a curriculum for a resilient physician? 土屋 静馬(昭和大学) |
---|
S-03-4 | 新自由主義時代の医師の労働倫理 Physician’s Work Ethic under neoliberalism 錦織 宏(名古屋大学) |
---|
シンポジウム4 Symposium 4
Possibility of Cultural Anthopology in Community Based Medicine
岡崎 仁昭(自治医科大学) Hitoaki Okazaki(Medical Education Center, Jichi Medical University)
S-04-1 | 文化人類学が拓く地域医療教育の可能性 – 臨床・教育・研究を結ぶ Education‘ at the margin’-Cultural anthropology as a bridge among clinical practice, medical education, and research in community settings- 宮地 純一郎(浅井東診療所/ 北海道家庭医療学センター/ 名古屋大学) |
---|
S-04-2 | エスノグラフィーを通じた地域医療と人類学の対話の可能性 Collaborative ethnography through dialogue between community-based medicine and anthropology 島薗 洋介(大阪大学) |
---|
S-04-3 | 臨床実習の経験をフィールドノートに書くということ Writing field notes on my clinical clerkship experiences 外山 尚吾(京都大学) |
---|
S-04-4 | 文化人類学を地域医療教育に導入し始めた医学部 ―ある地域医療学講座の場合― We Start to apply Cultural anthropology at Community-based Family Medicine 井上 和興(鳥取大学) |
---|
シンポジウム5 Symposium 5
Quality assurance in education of health-care professions
田口 則宏(鹿児島大学) Norihiro Taguti(Kagoshima University)
S-05-1 | 医学教育での分野別質保証 Quality assurance in basic medical education in Japan 福島 統(東京慈恵会医科大学) |
---|
S-05-2 | 歯学教育における質保証 Quality assurances in dental education in Japan 河野 文昭(徳島大学) |
---|
S-05-3 | 看護学教育での分野別質保証 Quality assurance in basic nursing education in Japan 佐藤 紀子(東京慈恵会医科大学) |
---|
S-05-4 | 薬剤師養成(薬学)教育の質保証 Quality Assurance in Pharmacy Education 中村 明弘(日本薬学教育学会,昭和大学) |
---|
S-05-5 | 獣医学教育の国際認証について International Accreditation for Veterinary Education 有村 卓朗(鹿児島大学) |
---|
シンポジウム6 Symposium 6
Future prospects of seamless medical education before and after graduation from medical school in Japan
伊藤 俊之(滋賀医科大学) Toshiyuki Itoh(Shiga University School of Medical Science)
S-06-1 | 卒前・卒後のシームレスな医師養成 Seamless link between undergraduate medical education and postgraduate training 佐野 隆一郎(厚生労働省) |
---|
S-06-2 | 診療参加型臨床実習の充実に必要なこと What is needed to undergo satisfying clinical clerkships 高橋 誠(北海道大学) |
---|
S-06-3 | 卒前から卒後のシームレスな医学教育-大学の場合 -Seamless medical education from undergraduate to postgraduate -In the case of university- 廣井 直樹(東邦大学) |
---|
S-06-4 | シームレスな医師養成への期待 We all have been expecting for seamless medical education before and after graduation. 高橋 弘明(岩手県立中央病院) |
---|
シンポジウム7 Symposium 7
In order to be medical professionals needed by society, what do students require in medical education?
堀部 碧(鹿児島大学) Midori Horibe(Kagoshima University)
S-07-1 | 学生と教員の対話が医学教育にもたらす効果 The effect of dialogue between students and teachers on medical education 髙橋 亜実(全日本医学生自治会連合) |
---|
S-07-2 | 卒前教育から卒後教育へ: 現場で生かされる学生の学びとは From pre-graduate to post-graduate education 稲葉 哲士(飯塚病院) |
---|
S-07-3 | 『診療参加型実習』が真に「参加型」になるまでの道のり The way to make clinical clerkship participatory in the true meaning 堀部 碧(鹿児島大学) |
---|
S-07-4 | カリキュラム検討に学生が参画するためには何が必要か What is required for participation of students in curriculum making? 久保 卓也(岡山大学) |
---|
シンポジウム8 Symposium 8
Seamless medical education:a review of the past four years and future prospects
野村 英樹(金沢大学附属病院) Hideki Nomura(Kanazawa University Hospital)
S-08-1 | 学修・研修目標の一貫性とその課題 Consistency in Learning Goals; Current Achievements and Future Challenges 野村 英樹(金沢大学附属病院) |
---|
S-08-2 | 卒前臨床実習・卒後臨床研修の方略と評価の工夫 Learning strategy and evaluation of under and postgraduate clinical training 高橋 誠(北海道大学) |
---|
S-08-3 | 卒前教育改革と一貫した生涯教育制度の次世代に向けた環境整備と方向性 Ideal environmental maintenance and direction for continuing medical education linked with undergraduate medical education reform 長谷川 仁志(秋田大学) |
---|
S-08-4 | 臨床教育の地域展開 Regional development of clinical medicine education 谷崎 隆太郎(市立伊勢総合病院) |
---|
シンポジウム9 Symposium 9
Medical education on the behavioral and social sciences : perspective discussions
網谷 真理恵(鹿児島大学) Marie Amitani(Kagoshima University)
S-09-1 | 行動科学/ 社会科学教育の問題点~国際認証とコアカリの狭間で~ Behavioral and social sciences in undergraduate medical education; problems between JACME standard and MCC 和泉 俊一郎(東海大学) |
---|
S-09-2 | 社会科学教育の実例提示モデル コアカリキュラムのB-4に対応させて在宅での患者家族の工夫とがん末期の物語を紹介する Present examples of social science education: Correspond to B-4 of the Model Core Curriculum of Medical Education 樫田 美雄(神戸市看護大学) |
---|
S-09-3 | 各大学における行動科学・行動医学・社会科学教育の現状について The current state of behavioral science, behavioral medicine, and social science education in each university 網谷 真理恵(鹿児島大学) |
---|
S-09-4 | 医療(学)の不確実性を伝える―薬害エイズを事例にして― A Method of Educating Medical Students about Uncertainties of Medicine: Lessons Learned from the HIV Contaminated Blood Incident in Japan 種田 博之(産業医科大学) |
---|
シンポジウム10 Symposium 10
Postgraduate Specialty training and education on the basis of the Objectives, learning strategy and evaluation. – an ideal and a reality
加治 建(鹿児島大学病院) Tatsuru Kaji(Kagoshima University)
S-10-1 | 日本の小児科における専門医研修ストラテジー Strategies for Specialty Training in Pediatrics in Japan 西屋 克己(関西医科大学) |
---|
S-10-2 | 我が国における外科修練の現状と展望 Current status and future direction of surgical training in Japan 倉島 庸(北海道大学) |
---|
S-10-3 | 産婦人科領域における臨床研修医教育、専攻医教育、サブスペシャリティ教育における現状と問題点 Current status and problems of resident, specialist, and subspecialty education in obstetrics and gynecology 磯部 真倫(新潟大学,名古屋大学) |
---|
S-10-4 | 我々は何処に居て、何処へ行こうとしているのか? Where are we, and where to go? 小出 優史(長崎大学病院) |
---|
シンポジウム11 Symposium 11
Application of “proposed management of conflict of interest” in health professionals education
大滝 純司(東京医科大学) Junji Otaki(Tokyo Medical University)
S-11-1 | 「医療専門職教育における利益相反の考え方」と「点検・評価表」について “Proposed management of conflict of interest in health professionals education” and“ Self-check evaluation form” 宮田 靖志(愛知医科大学) |
---|
S-11-2 | 医学教育における利益相反に関する自己点検・評価表の活用の仕方 How to use self-check evaluation form for conflicts of interest in medical education. 伊藤 俊之(滋賀医科大学) |
---|
S-11-3 | 医師・製薬企業関係に焦点を当てた利益相反に関する卒前教育カリキュラムの一例 An example of undergraduate curriculum on COI focusing on physicians’ relationships with pharmaceutical industry 向原 圭(久留米大学医療センター) |
---|
S-11-4 | 医療現場における利益相反管理の卒後教育 Postgraduate education of COI management in the clinical settings. 森本 剛(兵庫医科大学) |
---|
シンポジウム12 Symposium 12
Paving the Way for Diversity & Inclusion in Medical Education
清水 貴子(聖隷福祉事業団) Takako Shimizu(Seirei Social Welfare Community)
S-12-1 | 医学教育における多様性推進ことはじめ Paving the Way for Diversity & Inclusion in Medical Education 片岡 仁美(岡山大学病院) |
---|
S-12-2 | 医療における男⼥共同参画推進に関する⽇本の問題について 山口 一男(シカゴ大学) |
---|
シンポジウム13 Symposium 13
Controversies of integrating simulated patients in medical education in the OSCE era
清藤崎 和彦(岐阜大学) Kazuhiko Fujisaki(Gifu University)
S-13-1 | Post-CC OSCE(臨床実習後客観的臨床能力試験)に向けたSP(模擬患者)活用の問題と提言 Challenges and Suggestions in SP Activities for Post-CC OSCE 阿部 恵子(愛知医科大学) |
---|
S-13-2 | 臨床実習中に実施する模擬患者参加型トレーニングの意義 The impact of simulated patients encounters during clinical training. 前野 貴美(筑波大学) |
---|
S-13-3 | 地方大学におけるSP 養成の問題と対策 Problems and actions for the training of standardized patients in regional university 小松 弘幸(宮崎大学) |
---|
S-13-4 | 関西エリアでの取り組みについて Corporation of simulated patients for Post-CC OSCE in the Kansai area 栩野 吉弘(大阪市立大学) |
---|
S-13-5 | 全国調査2012、2016、2020 からみた臨床シミュレーション教育の課題 Agendas in simulation-based clinical education based on national survey in 2012, 2016 and 2020 石川 和信(国際医療福祉大学) |
---|